Bastiaanse Paard & Training

Afwisseling in je training

De training van je paard steeds weer afwisselend en uitdagend houden is soms best lastig. Maar niet met deze tips. Dus pak pionnen, staanders en cavaletti erbij en ga aan de slag. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos

Slalom met pionnen (of staanders)Variatie in training met je paard: pionnen

  • Voorbereiding: Zet op de binnenhoefslag 5 pionnen op een rij. Begin ter hoogte van de hoekletter en houd tussen de pionnen onderling een afstand van 4 à 5 meter aan. De rij pionnen staat op een paar meter van de hoefslag.

  • Uitvoering: Slalom in stap om de pionnen. Laat je paard steeds kijken en inbuigen in de richting waar hij heen loopt.

  • Variaties:
    • Aan het einde van de rij pionnen draai je om en slalom weer terug
    • Voor draf zet je de pionnen op ongeveer 7 meter
    • Contrastelling aanvragen ipv je paard inbuigen in de richting waar hij heen loopt.
    • Voor als je de contragalop beheerst: Zet de pionnen op 7 meter afstand. Rijd in galop vanaf de hoefslag tussen pion 1 en 2 door en rijd tussen pion 4 en 5 weer terug naar de hoefslag. Je maakt dan een kleine gebroken lijn.
  • Tips:
    • Begin in een rustig tempo en bouw dat tempo steeds een beetje verder uit.
    • De oefening is makkelijker als je dicht bij de pionnen blijft rijden

In het voorbeeld ga ik uit van een rijbaan van ongeveer 20x40 mtr.

Veel variatie met 8 balkenVariatie in de training met je paard

  • Leg op de E-B lijn 4 balken neer. Houd een onderlinge afstand aan die passend is voor je paard. Voor draf is dat ongeveer 1.10 tot 1.20 meter en voor stap 80 tot 90 cm. Let op dat je tussen balk 2 en 3 de A-C lijn vrij houdt.

  • Leg in elk hoek een balk. De buitenste punt van de balk ligt op de hoefslag.

Uitvoering: de balken in de hoeken kan je op veel manieren gebruiken. Je kan er omheen rijden om makkelijker dieper door de hoeken te rijden en je paard beter te laten buigen. Of juist over de balken rijden. Een volte in de hoek om de balk heen kan natuurlijk ook.De balken op de E-B lijn kan je gebruiken om er overheen te rijden of er tussendoor in een rechte lijn van A naar C.

Variaties:

  • Maak tussen de oefeningen veel overgangen

  • Afwenden bij C, net na X halthouden en tussen de balken achterwaarts gaan

  • Afwenden bij C, tussen de balken bij X doorrijden en daarna een pasje wijken voor je been

  • Afwenden bij C en op X voltes halve baan rijden.

Ook leuk:

  • Afwenden bij E en bij X over de balken heen draven en daarbij op X een volte (ong 15 mtr) naar links en/of rechts maken.

  • Vanaf de rechterhand afwenden bij C. Na de wending beetje linkerstelling vragen tot aan de balken. Recht tussen balk 2 en 3 door rijden en daarna beetje rechterstelling vragen. Voor A rechtstellen en op de linkerhand gaan.

  • In draf over de balken op de E-B lijn en daarna in de wending bij E/B in galop aanspringen. Je kan dan voor- of achterlangs de balken rijden of natuurlijk er overheen.

Tip: doe deze oefeningen niet meteen te lang achter elkaar. Liever wat korter en na een paar dagen weer herhalen.